glms-hackers

[Glms-hackers] Skolelinux (Was: Re: Please subscribe to address@hidden)

From: cobaco
Subject: [Glms-hackers] Skolelinux (Was: Re: Please subscribe to address@hidden)
Date: Sat, 24 Jan 2004 14:48:28 +0100

On 2004-01-20 22:50, Rudy Gevaert wrote:

> I'm from Belgium :). I think I heard of it once.  But I can't remember
> for sure.

Skolelinux groep in Belgie Thomas :-)

> As Bart is in  CC: Bart could you direct all info to
> address@hidden ?  That is our mailinglist.  And I'm currently
> in my exam period so I'm not very active now.

ack, hier gaat ie:

- - Wat is Skolelinux?
   Skolelinux is de Custom Debian Distribution in ontwikkeling [1] van het
  Debian-Edu project. Als dusdanig levert Skolelinux een gelokalizeerde
  versie van Debian, met een uit-de-doos configuratie geschikt voor een
   schoolnetwerk.

- - Wat zijn de onderscheidende punten van Skolelinux?
   1. Extreem eenvoudige installatie gebaseerd op de nieuwe debian-installer
      met slechts drie vragen: automische install ja/nee, welke taal, welk
      profiel (hoofd-server, LTSP-server, werkstation, standalone)
   2. Installatie stelt ongeveer 15 netwerkdiensten automatisch in voor een
       schoolnetwerk-situatie
   3. Toevoegen van LTSP-servers laat toe om oudere computers te blijven
       gebruiken als thin clients.
   4. Skolelinux zelf richt zich op een volledig Gnu/Linux netwerk.
      Toevoegen van Windows en Mac-clients wordt is wel beschreven.

- - AchtergrondInformatie:
   Skolelinux is ongeveer twee jaar geleden begonnen in Noorwegen, en sinds
   ongeveer April vorig jaar is er een push voor internationalisatie.
   Momenteel heeft Skolelinux ondersteuning voor 14 talen, 1 grote groep
   ontwikkelaars in Noorwegen, een andere grote groep in Duitsland, en
  kleinere groepjes mensen in Belgie, Frankrijk, Spanje, Brazilie, Letland,
  Finland, Zweden, en Denemarken. In september is ons gevraagt om het
  zo-goed-als-dode debian-edu project over te nemen.

- - Skolelinux in Belgie:
   momenteel twee man aan de Vlaamse kant (Ik en Tim Vandermeersch), en
   Nicholas Pettiaux aan de Waalse kant.

- - Meer informatie:
  1. http://developer.skolelinux.no/arkitektur/arkitektur.html.nl
     -> beschrijving van de Skolelinux netwerkopzet
  2. http://developer.skolelinux.no/dokumentasjon/IKT-bok.html.nl
     -> installatie en beheer handleiding (onvolledig)
  3. http://i18n.skolelinux.no/status/
     -> status vertalingen

[1] http://wiki.debian.net/index.cgi?CustomDebian

P.S. heb me net op de lijst ingeschreven, dus je hoeft me niet te CC'en
- --
Bart Cornelis (aka cobaco):
    Coördinator Belgisch Skolelinux team
    Coördinator Nederlandse Skolelinux vertaling
Skolelinux België- http://i18n.skolelinux.no/belgium