glms-hackers

[Glms-hackers] Hoe Linux voorstellen?

From: Koen Wybo
Subject: [Glms-hackers] Hoe Linux voorstellen?
Date: Mon, 26 Jan 2004 21:13:55 +0000

Dag mensen,

Hebben bij ons op school (secundair onderwijs) een heuse 'Dag van de Informatica' (voor de richting Informatica). Ik werd aangesproken om een workschop Linux te leiden ;-) Gevraagd wordt om geen installatie uit te voeren maar werkelijk : iedere geïnteresseerde een computerke geven en laten werken met Linux. Mijn vertaling van dit principe: niet passief erbij zitten maar zelf aan het werk. Computers en installatie is niet het probleem. Wel het volgende dilemma : Je kan de leerlingen laten werken met gnome of kde of fluxbox. Eventjes Openoffice uitproberen en dan een gimp of een Mozilla en laten chatten met gaim... Maar persoonlijk zou ik hen graag ook enkele typische GNU/linux-eigenschappen (boodschappen) willen meegeven : Jij hebt CONTROLE over je bakkie : de PC is van jou en jij bepaalt wat het doet. Eerst de data dan het programma (en niet omgekeerd zoals bij MS) : pleidooi voor Open formaten. Open Source en GNU-filosofie. Als motor van werkelijke verandering en vrijheid.

MAAR : Hoe kun je deze drie principes duidelijk maken in anderhalf uur aan de hand van een workshop?

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Koen

--
                      ////
address@hidden  (@ @)

http://www.godsdienstig.be
http://www.c-lugt.be
http://users.pandora.be/wybo/hemel
Stuur mij a.u.b. geen Word.doc als bijlage op.
Lees het waarom op de site van Herman Bruyninckx:
http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc/efficiente-ict#achtergronden
en de alternatieven op http://losderover.be:7832/word/alternatieven.php