gnuheter-dev

Re: [Gnuheter-dev] bloggar, xmlrpc, soap och syndikering

From: Olle E. Johansson
Subject: Re: [Gnuheter-dev] bloggar, xmlrpc, soap och syndikering
Date: Sun, 23 Feb 2003 12:23:02 +0100

Jag kan inte göra något intelligent uttalande om PEAR et al, men möjligen om API för syndikering. Jag skulle hemst gärna vilja ha stöd för XMLRPC med MetaWebLogAPI och Blogger API. MetaweblogAPI är en vidareutveckling från Blogger API som är mer kompatibel med fälten i RSS 2.0, dvs att varje entry också har en Title och en kategori, motsvarande topics.

Med Blogger API kan jag använda min Radio Userland för publicering av inlägg i Gnuheter, eller Blosxom, Moveable Type eller någon annan blogger-programvara som t.ex. W.bloggar eller Mozblog som man kan köra i Mozilla.

En väg att göra det är att skicka in artiklar från API i redigeringskön. Möjligen att man för admins kan tillåta omedelbar publicering. I Gnuheter skulle ju användare kunna lägga in dagboksinlägg också den här vägen.

Det finns kod att spana på från B2, http://www.cafelog.com. Postnuke har en halvfungerande kod för xmlrpc och blogger-api. Vet faktiskt inte läget med PHP-nuke.

Det är få av dessa programvaror som kör SOAP, alla jag sett bygger från Blogger-API i XMLRPC med olika tillägg.

/Olle