gnuheter-dev

[Gnuheter-dev] Nimm - wiki till Gnuheter

From: Aron Boström
Subject: [Gnuheter-dev] Nimm - wiki till Gnuheter
Date: Sun, 17 Aug 2003 19:03:01 +0200

Haj!

Efter några veckors småknackande på AB Nimm tycker jag att det är
alpha-kvalitet på det nu. Och snart beta förhoppningsvis.

Vad som funkar:
* Revisionskontroll
* * Fullständig revisionshistorik
* * Kontroll för att hindra krockar i redigeringen
* * endast senaste versionen sparas i fulltext, gamla revisioner sparas som
"diff" mot den som "ersatte den".
* Spara, förhandsgranska, slumpvis sida, senaste nytt, visa sida, visa
historik
* grundläggande wikiuppmärkning
* * [[ord|länktext]] - länktext kan utlämnas
* * [url|länkltext] - länktext kan utlämnas
* * "tomrad" (rad med enbart "blanka" tecken) ger styckesbrytning
* * //// ger nyrad
* * **** ger <LI>-punkt
* * ''ord'' ger kursivt ord (egentligen <em>-betonat ord)
* * '''ord''' ger fetstilt ord (egentligen <strong>-betonat ord)
* * ---- ger <hr>
* klottersanering (en tom sida i databas ersätts med text att den har ansetts
vara klotter)
* obegränsat antal / i artikelnamn - dock ingen undersidefunktionalitet

Vad som inte funkar men som ska implementeras:
* utskriften kommer anpassad till gnuheters aktuella tema. ((enkelt men
omfattande))
* sökfunktion  ((medel))
* REDIRECT ((enkelt))
* Admin kan ta bort historik upp till viss punkt (ex ta väck 20 första
versionerna, alla utom senaste eller alla) för att sanera olagligt material
eller minska databasutrymmet. ((enkelt-medel))
* möjlighet att endast tillåta inloggade användare att redigera
((enkelt-medel))
* sammanvävning med Gnuheters wordlinks ((medel))
* Mer avancerad wikiuppmärkning (tabeller, punktlistor, nummerlistor) ((medel
men roligt))
* gnuheters användarhantering
* Liten kommentarsrad när man sparar
* Senaste nytt visar kommentarer från sparningarna och om en sida skapats för
första gången eller om en sida utdömts som klotter.
* Bättre CSS med speciell CSS för utskrifter (länkar är till exempel
irrelevanta och störande i utskrifter)
Vad som jag kanske implementerar:
* Undersidor ((medel))
* Kommentarer genom gnuheters kommentarsystem ((enkelt))
* komprimering av "diffar" i databasenb mha bzip2 ((enkelt))
* Visa skillnaden mellan olika versioner av en sida.
* sidräknare som räknar antal gånger en sida visats

Jag skulle behöva synpunkter, buggrapporter och kanske kodhjälp. Den som är
intresserad av att testa kan fråga mig efter de senaste tar-bollarna eftersom
SF:s anonyma CVS släpar efter med någon dag. Jag bifogar alpha 1.

Det är enkelt att installera, bara att lägga filen index.php i katalogen
$GNUHETERSKATALOG/wiki och köra db_create_nimm.sql på gnuheters databas.

Nimm använder sig av en enda tabell som den lägger till i gnuheters databas.

Nimm kräver Gnuheters mainfile.php och kommer i framtiden även kräva gnuheters
config-fil (förhoppningsvis när den nya konfigurationen är klar)

Diff- och patch-funktionerna jag använder i AB Nimm är egenutvecklade, snabba
och till viss del optimerade för Wiki (att stycke läggs till och dras ifrån).
Jag fryser snart diff-formatet och databasdesignen så eventuella synpunkter
eller förbättringar av dem skulle jag vilja ha inom en eller max två veckor.

--
.Aron
7312 GOSUB 8100