www-pl-announce

[www-pl-announce] powrót Savannah

From: Jan Owoc
Subject: [www-pl-announce] powrót Savannah
Date: Thu, 2 Dec 2010 10:49:44 +0100

Witam wszystkich,

Jak pisałem kilka dni temu, cracker się włamał do Savannah i (m.in.)
wykradł Wasze hasła. W związku z tym, jeśli do Savannah (do logowania)
podaliście hasło, które w innych miejscach używacie, powinniście w
tych innych miejscach je zmienić jak najszybciej.

Hackerzy (w przeciwieństwie do crackera) dokonali kilku
zmian/ulepszeń. Jako tłumaczy, nas dotyczy:

1. Najwcześniejszy ślad crackera jest z 23.11 (próbował się włamać od
stycznia, ale dopiero 23.11 mu się to udało); przywrócono stan całego
Savannah (łącznie z naszym repozytorium i repozytorium gnu) do tego z
22.11. Jeśli robiliście "cvs update" po 22.11, Wasze repozytorium jest
w "dziwnym" stanie, bo pliki na Waszym komputerze są nowsze niż na
głównym. Powinniście zrobić od nowa "checkout" (instukcje na wiki:
http://pl.gnu-ptt.wikia.com/wiki/CVS ). Wystarczy usunąć lokalną kopię
repozytorium (po zrobieniu kopii pliku, nad którym obecnie pracujecie)
i zrobić sam "checkout", bo klucze do cvs zostały takie same.

2. Powyższa zmiana oznacza, że wszelkie zmiany z 23.11 lub później
"znikły". Z pomocą Michała znalazłem i przywróciłem zmiany w
następujących plikach:
- doc/doc.pl.po
- gnu/gnu-linux-faq.pl.po
- philosophy/free-software-intro.pl.po
- philosophy/why-audio-format-matters.pl.po

Ręcznie je przywróciłem do repozytorium i robiąc czysty "checkout",
zmiany będą już uwzględnione. Jeśli w ostatnim tygodniu dokonywaliście
zmian w plikach innych niż te 4, musicie je umieścić sami. Ci, którzy
mi przesłali tłumaczenia mailem, to je ręcznie dodam w najbliższych
dniach (nie przepadły).

Jestem w trakcie synchronizowania plików pl.po z tymi w www -
wszystkie tłumaczenia na www zostały też przywrócone do stanu z 22.11.

3. Przy najbliższym logowaniu do Savannah, musicie wybrać opcję
"zapomniałem hasła" i wygenerować nowe. Teraz mają dość ostre
sprawdzanie czy hasło jest łatwe do zgadnięcia. Dobrze, że do Savannah
b. rzadko trzeba się logować... ;-).

Z punktu widzenia tłumacza, nic się nie zmieniło (i raczej nie zmieni)
w naszych wewnętrznych procedurach.

Pozdrawiam,

Janek

P.S. Niektórzy są ciekawi jak to się stało, co dokładnie zmienili itd.
Trochę informacji jest tu:
http://www.fsf.org/blogs/sysadmin/savannah-and-www.gnu.org-downtime

W najbliższych dniach będzie pełna analiza z listą zmian.