gnuheter-dev

Re: [Gnuheter-dev] Wiki i Gnuheter

From: Aron Boström
Subject: Re: [Gnuheter-dev] Wiki i Gnuheter
Date: Wed, 28 Jan 2004 23:02:29 +0100

> Dina skärmdumpar såg mycket imponerande ut, klart du ska fortsätta!
>
> Vad har du gjort med användarhanteringen?

Jag håller på att kapa bort authors-tabellen, hittills har jag skrivit om
users-tabellen så den har ett fält 'status' (1, 2, 3 eller 4) som anger om
användaren har rätt att kommentera och skriva på wiki, rätt att moderera
kommentarer och radera på wikin, rätt att publicera nyheter resp. rätt att
leka admin.

Jag har gått över till att använda den suspekta funktionen getusrinfo($user)
som med hjälp av en kontroll av lösenord och användarnamn i kakan skapar en
array, $userinfo som innehåller vad kakan innehåller och lite till, taget
från databasen.

Orsaken var att kakans hantering var ett jämrans hopkok att förstå sig på, den
avkodas hit och dit används helt olika på många sätt. Min tanke var att
slippa lära sig hur spagettin hänger ihop och att ersätta alla de otaliga
getusrinfo, isRealuser, cookiedecode, m fl med en funktion som kontrollerade
att användaren inte var spoofad och gav rätt information.

I takt med lite förändringar i kakan jag gjort som jag inte har koll på samt
att tema-biten behöver en översikt fick jag lite problem med att wikin
vägrade godkänna temat som står i kakan som övriga sidor gör. Lösningen var
att ignorera temningen helt och bara köra på Default hårdkodat.

Sen har det hänt lite här och där som jag inte har koll på, en del i config
har ersatts som $slogan -> $gconf['slogan'].

Och admin->users-processen är långa vägar från klar.

En diff mot Gnuheter ger cirka 4500 rader, då förekommer dock en 700-raders
fil på två ställen under olika namn och några onödiga filer finns med.
--
.Aron