Re: [Serbiangnome-lista] ОДА БИР?

From: Danilo Segan
Subject: Re: [Serbiangnome-lista] ОДА БИР?
Date: Sat, 27 Sep 2003 20:47:37 +0200

субота, 27. септембар 2003. 17:03:45 CEST — Владимир Маринковић написа:
Ћаос!

Од недавно сам почео да се занимам за преводе разних програма и радних површина.

Надам се да ће из тог занимања ускоро произаћи и воља за активним учествовањем :-)

Тренутно живим у иностранству и немам баш пуно завршених разреда српског језика (свега основну школу), али ја барем сматрам да познајем довоњно језик да могу да осетим када ми нешто звучи ван памети...

Одлично! Ја бих приметио нпр. ово „довоњно“, и то заменио неком другом речи која је ближа већини људи, нпр. „довољно“ :-Р

Ипак, озбиљно, школа није услов за познавање језика. Има многих који су прошли и боље и веће школе од мене за српски језик (ја сам ишао у средњу стручну математичку школу [зову је и Математичка гимназија :], па је српски језик био на нешто слабијем нивоу од неких других школа), али ипак не баратају сјајно српским језиком.

Чак штавише, већина модерних политичара и јавних личности не уме да користи матерњи језик, а они бар тврде да су прошли силне школе. Значи, познавање правилног говора нема (сувише) везе са школом, већ са жељом да се правилно говори.

Два пута сам се до сада сусрео са речју "ОДАБИР". Та реч ми никако не
звучи правилно, тако да, први пут када сам је сусрео (није важно где), нисам одреаговао...

Не знам да ли је „правилна“ или не, али у сваком случају звучи као једна од домаћих речи, настала од речи, која, свакако се слажеш, јесте правилна: одабрати.

Разлика између „одабрати“ и „изабрати“ је веома мала, а неретко и непостојећа. Очекујем да је иста ситуација и у случају

Ево је доле у тексту по други пут... С
обзиром да из српског имам само пет минута школе и мали одмор, узео
сам да се консултујем са књигама:
  - Лексикон страних речи, Милан Вујаклија: Као и очекивано, _нема те
речи_.

Наравно, бесмислица је очекивати да лексикон страних речи садржи домаћу реч :-)

  - Српскохрватско-Енглески речник, Мортон Бенсон: _Нема те речи_.

Колико знам, речник српскохрватског језика из давне 1976. године садржи 6–7 књига отприлике истог обима као и читав речник Мортона Бенсона. За очекивати је да се у њему налази око 17% речи српског језика :-)

  - Правопис српскохрватског књижевног језика, Матица српска и Матица
хрватска: _Нема те речи_.

Хм, мислим да правопис и не треба да пописује друге речи до оних спорних. А ниједна реч није спорна док неко не изрази сумњу (тј. реч „одабир“ није била спорна док се ниси огласио :-)

  - Речник савременог српског језика с језичким саветником, др Милош
Московљевић: _Нема те речи_.

Опет, препоручујем речник српскохрватског језика Матице српске-Матице хрватске, који је највероватније знатно обимнији од тог речника. Ипак, проверићу и сам то касније (на дохват руке ми је само 5. књига: П–С).

Мој закључак је да та реч није баш правилна. Као што рекох, ја (а и
све ове књиге) можда грешим, па бих волео да ми ви, који користите ту реч, дате барем један доказ о правилности те речи.

Као прво, мислим да је бесмислено говорити о „правилности“ речи која је у тој мери једноставна као што је „одабир“. У одређеним крајевима Србије се често употребљава и израз „одабирати“.

Значи, питање није да ли је та реч „правилна“, већ да ли она има утврђену примену у модерном српском језику, и да ли је прихваћена у *књижевном* језику.

Саму правилност речи бисмо испитивали на основу њене творбе, облика и *примећених* правилности у српском језику (ја не волим да кажем „прописаних правилности“, пошто је прво настао језик, па тек затим су примећена правила којима се он покоравао).

Ово писмо нема за циљ да икоме ишта набија на нос или вређа. Ја бих
волео да знам ово због себе и због мог личног упознавања језика.

Нисам ја сигуран ;-)

Но, нема проблема — као што рекох, реч постаје спорна тек када је неко доведе у питање. Спорове можемо решавати само ако постоје, па је боље да постоје него да нико не буде сигуран шта ваља, а шта не.

Касније ћу јавити шта каже речник српскохрватског језика.

Живели,
Данило