Re: [Serbiangnome-lista] Re: Odluka: upotreba prvog lica za program

From: Danilo Segan
Subject: Re: [Serbiangnome-lista] Re: Odluka: upotreba prvog lica za program
Date: Wed, 3 Sep 2003 16:48:05 +0200

уторак, 02. септембар 2003. 13:46:11 CEST — Simic Slobodan написа:

Nije mi bas jasno ko se kome obraca u prvom licu a pogotovo posle datog primera.

Slobodane, evo pojasnjenja.

Dva osnovna stava (koji nisu vezani za srpski jezik, vec za stav po pitanju sporazumevanja sa racunarom, i jednako su prisutni i u engleskom jeziku) po pitanju kako *program* treba da se obraca korisniku su:

1. program "govori" sa nama (tj. obraca se u "prvom licu" na srpskom
  jeziku)
2. program nas obavestava o objektivnim stanjima (tj. u "trecem licu"
  na srpskom jeziku)

U engleskom jeziku tu razliku mozemo primetiti kao u:

"I am unable to load required plugin"
"Unable to load required plugin"

Takodje, podseticu da druga konstrukcija u engleskom jeziku bas i nije preterano utemeljena u pravopisu (nedostaje subjekat, a kod njih se glagol ne menja u zavisnosti od lica/roda/..., te to nije dovoljno).

Prevod bilo kojeg od ovih zavisi od zelja:
"Ne mogu da ucitam trazeni dodatak" (1.)
"Ne moze da ucita trazeni dodatak" (2.)
"Trazeni dodatak nije mogao da bude ucitan"
"Nemoguce ucitati trazeni dodatak"

Znaci, ne postoji "ispravno" resenje, vec *izabrano* resenje.

Naime program i treba sam za sebe da kaze "Ne mogu da ucitam datoteku"

Ne, nije da "treba" nego se ljudima to izgleda vise svidja (Urketu, Strahinji, tebi...).

Kako je Strahinja vec napomenuo, u takvom pristupu je mana (bar po nekome kao sto sam ja) "personifikovanje" programa. Ja, izmedju ostalih, ne zelim da caskam sa programom (kada to zelim, onda pokrenem M-x doctor).

Istovremeno, kada mi program kaze "Ja ne mogu da ucitam trazeni dodatak", ja moram da pomislim da je on glup pa ne ume (kad vec prica, moze da bude i glup i pametan ;-)

A kad vec ume da kaze da ne ume da ucita taj dodatak, valjda je dovoljno inteligentan da pokusa da pronadje nacin, i da ne ocekuje od mene da ja to resim (tipa: "ja ne mogu, probaj ti").

Ako izrazi da je nemoguce ucitati dodatak pomocu objektivne konstatacije stanja ("Ne moze da [se] ucita dodatak" -- "se" izbacujem kako bi se bar u manjoj meri zadovoljili personifikatori kojima tako izgleda da program bar govori o sebi :), onda ga ne treba kriviti, niti ocekivati pomoc od njega.

ali korisniku treba da se obraca sa Vi dakle korisniku treba saopstiti "Ne mozete uraditi to i to" a ne "Ne mozes da uradis to i to" ili "Nisi dobro uneo..."

Naravno, ovo nismo nijednog trenutka ni dovodili u pitanje, a sto se mene tice, osnovni razlog nije izrazavanje postovanja, vec problem *roda* ("%s, lose si to izveo" zvuci glupo ako je %s zamenimo sa "Ivana" :-).

Sto se tice "postovanja", smatram potpunom besmislicom da se program obraca korisnicima persiranjem ("oj, slavljeni moj korisnice, ljubim zemlju kojom hodis" :-) -- uopste, korisnik koji ocekuje da mu *masina* persira ima prilicno problema u zivotu (ok, ovo je sala, nemojte odmah da se osecate pogodjenim :-P)

A persiranje upravo sluzi da se izrazi postovanje. Da li bi prosecan korisnik ovo smatrao "izrazom postovanja":
"Vi ste pogresili sa unosom imena[ i inace ste veoma glupi]"
(a mnoge poruke o greskama bas ukazuju na glupost mnogopostovanog korisnika). Kakvo je to postovanje kada ti kaze da ne umes ni sopstveno ime da uneses kako valja ;-)

Prosto, program je "alat", i ne treba od njega praviti coveka. No, ko voli, nek izvoli.

Mislim da tako treba prevoditi.

U redu, zbog takvog opsteg misljenja (ali nemoj da kazes da "treba", vec da ti tako vise volis) je i usvojen taj nacin.

Znaci, tvoj stav se poklapa sa odlukom, a po pitanju persiranja i nema potrebe za odlukom, zato sto je nemoguce pokriti sve rodove bez toga.

Ziveli,
Danilo

PS. Poruke mi stizu sa vecim zakasnjenjem na listu, kao i na sve
[non]gnu.org adrese, ali se nadam da cu to uspeti uskoro da sredim.