Re: [Serbiangnome-lista] (И )ЈУ-овци у прелазу („тран зицији“)

From: Страхиња Радић
Subject: Re: [Serbiangnome-lista] (И )ЈУ-овци у прелазу („тран зицији“)
Date: Tue, 14 Oct 2003 16:00:29 +0200

Дана 2003.10.13 14:37, Toplica Tanasković је написао:
>       ж) У Сталманову филозофију се не мешам и искрено ме боли уво и за
> њега и за све њему сличне. Урадили су шта су урадили, раде то што раде,
> хвала им, али ја их нећу узимати за идоле.

        Управо се ради о томе да то није некаква „философија“, већ врло
конкретна ствар и не би је требало мистификовати. Линус је за своје језгро
узимао програме из оперативног система ГНУ и покупио све заслуге само за себе.
То је најпрљавији трик, крађа, кршење ауторских права, назовите то како желите,
који је рачунарски свет икада видео, ако се изузме откуп, прерада и лиценцирање
CP/M-а IBM-у од стране Била Гејтса. С том разликом што је Гејтсов корак
легалан, а Линусов представља кршење свих моралних и законских норми.

>       з) Добро, по теби је исправно писати на енглеском „GNU/Linux“, ја
> не видим ама баш никакав разлог за то. Пре него што се распишеш
објашњавајући,
> морам да ти напишем да ја и под WindowsXP-ом користим ГНУ алате и то скоро
> све које користим и под Linux-ом, да ли то значи да дати OC морам да зовем
„GNU/
> WindowsXP“?

        „Линукс“ је ЈЕЗГРО оперативног система. Виндовс је ЦЕО оперативни
систем. Његово језгро би се можда могло назвати „KRNL386.EXE“ (или како се већ
зове та датотека). Уколико ти Виндовс 2000 називаш „KRNL386.EXE 2000“, онда
свака част!

        Већина људи не жели да проведе неколико минута у ЧИТАЊУ ТЕКСТОВА СА
ГНУ-ОВЕ СТРАНИЦЕ. Ово је ВЕОМА БИТНО, јер се ради о суштинским питањима везаним
за слободни софтвер. То нису којекакве бајке и маштарије, већ документи који су
постављени и писани са сврхом, у којима идејни творци (а у великој мери и
извршни) оперативног система ГНУ говоре о конкретној ствари — систему ГНУ-а.
Корисно је погледати, на пример:

        http://www.gnu.org/gnu/gnu-linux-faq.html
        http://www.gnu.org/philosophy/linux-gnu-freedom.html

        Исправно је на енглеском писати „GNU/Linux“, а исправна српска
варијанта је „ГНУ/Линукс“. Уколико се користи језгро Крдо, на пример, онда је
назив „ГНУ/Линукс“ неисправан, већ би требало користити „ГНУ/Крдо“.

Сада ћу за лење дати исечак са странице која се крије иза прве везе. У њему сам
подцртао битне делове.

МОЛИМ СВЕ КОЈИ МИСЛЕ ДА СЕ ЦЕО ОС ЗОВЕ „ЛИНУКС“ ДА ПРОЧИТАЈУ ПАЖЉИВО
ЦЕО ТЕКСТ СА http://www.gnu.org/gnu/gnu-linux-faq.html !!!

        „  Many other projects contributed to the system as it is today; it
           includes TeX, X11, Apache, Perl, and many more programs. Don't
           your arguments imply we have to give them credit too? (But that
           would lead to a name so long it is absurd.)

        What we say is that you ought to give the system's PRINCIPAL
        developer a share of the credit. The PRINCIPAL developer is the GNU
        Project.

        If you feel even more strongly about giving credit where it is due,
        you might feel that some SECONDARY contributors also deserve credit
        in the system's name. If so, far be it from us to argue against it.
        If you feel that X11 deserves credit in the system's name, and you
        want to call the system GNU/X11/Linux, please do. If you feel that
        Perl simply cries out for mention, and you want to write
        GNU/Linux/Perl, go ahead.

        Since a long name such as GNU/X11/Apache/Linux/TeX/Perl/Python/FreeCiv
        becomes absurd, at some point you will have to set a threshold and omit
        the names of the many other SECONDARY contributions. There is no one
        obvious right place to set the threshold, so wherever you set it, we
        won't argue against it.“

А САДА, НАЈВАЖНИЈИ ДЕО!!!

        „Different threshold levels would lead to different choices of name
        for the system. But one name that CANNOT RESULT FROM CONCERNS OF
        FAIRNESS AND GIVING CREDIT, NOT FOR ANY POSSIBLE THRESHOLD LEVEL
        is "Linux". It can't be fair to give all the credit to one SECONDARY
        CONTRIBUTION (Linux) while omitting the PRINCIPAL CONTRIBUTION (GNU).“

Подсетио бих још да „ГНУ“ значи „ГНУ није Уникс“. Ово није некаква мантра
психички поремећених људи или трабуњање зависника. „ГНУ није Уникс“ значи:
постоји оперативни систем Уникс. Ми ћемо направити НОВИ оперативни систем који
ће да личи на Уникс, али неће бити Уникс. Тај оперативни систем ће се звати
ГНУ.

        Поздрав,
        Страхиња

--
((((  +  )))) „Су чимъ ће те изаћ' предъ Милоша
((( IC|XC )))  И предъ друге Србске витезове,