Re: [Serbiangnome-lista] Gnome 2.4.0 - Dropline

From: Страхиња Радић
Subject: Re: [Serbiangnome-lista] Gnome 2.4.0 - Dropline
Date: Sat, 20 Sep 2003 13:57:08 +0200

Дана 2003.09.20 13:44, Branko Ivanovic је написао:
> Pod imenom GNJ (Gnu Nije Juniks) podrazumevam OS koji je Stolman (mozda
> gresim u izgovoru prezimena) pokusavao da napravi od 1984.

        Грешиш, и у изговору презимена и у изговору УНИКСА!

        „Stallman“ се на српском зове Ричард М. Сталман, без обзира како се
изговара на енглеском. Упореди нпр. „Harrison Ford“ = „хАрисон Форд“, а НЕ
„хЕрисон Форд“. Или: „Спенсер трАси“, а не „Спенсер трЕЈси“.

        ГНУ није *УНИКС*!!!

        То што Американци и Енглези имају дефектан језик, који не може да
изговара чисте вокале (Толкин је зато и измислио Виловњаке који их имају), не
значи да би и ми требало да кваримо наше вокале енглеским.

        Ја слично читам и: Уникод, Уникс, Директ Икс, Микрософт, итд. По мени,
то је исправније и природније за српски језик.

        Званичан превод домаће странице gnu.org на српски, кога сам ја радио,
садржи овакву рекурзивну скраћеницу (са речју „УНИКС“). Дакле, за српски је то
стандард.

> Razvoj isti kao i programa u okviru Gnu zaduzbine.

        „ГНУ задужбина“ не постоји. Постоји „FSF - Free software foundation“, а
то је „ЗСС - Задужбина за слободни софтвер“.

> 1991 - Lajnus objavljuje jezgro.

        Линус.

> 2003 - posle 19 godine, GNJ i dalje nema stabilno jezgro. Sacuvaj me boze
> takvog napretka.

        Како није стабилно? Стабилно је, мислим чак да га Данило користи. Ако
не, нека ме исправи. Сем тога, не би требало заборавити да пре ЗСС и пројекта
ГНУ уопште није постојао слободни софтвер у данашњем смислу. Кренуло се од
нуле. То значи да ће, чак и уколико постоје проблеми, они бити кад-тад
исправљени. До пре пар година нико није ни помишљао, на пример, да ће постојати
програм за ГНУ који ће имати сличну функционалност као Микрософтов Уред, или да
ће постојати подршка за 3Д картице, али данас те ствари постоје.

        Оно што је битно је СЛОБОДА РАСПОДЕЛЕ И ИЗМЕНЕ СОФТВЕРА ЗА СВЕ ЊЕГОВЕ
КОРИСНИКЕ, коју осигурава ГНУ-ова ОЈЛ. Постојање или непостојање ових или оних
програма или могућности уопште нису битни. Битна је замисао слободе, која је
основна идеја водиља за цео пројекат ГНУ.

        Осим тога, Линусово језгро не може да се преведе без ГНУ-овог
преводиоца за Це, како је то Данило једном паметно назначио. Без ГНУ-а, Линукс
(дакле: језгро) никада не би могао да постоји. А ГНУ са Крдом (па макар и
нестабилним, уколико је то тачно) је свакако бољи од језгра Линукс без ичега
другог (чак ни ГНУ-ове љуске bash). Зато се Линус својски труди да ГНУ сведе на
„ГНУ-ове програмерске алате“, како би неуки помислили да се ради само о
„програмерским алатима“, а не о целом ОС-у, који укључује и љуску и наредбе за
копирање „/bin/cp“, премештање „/bin/mv“, итд. Побогу, па Линукс не би могао ни
да се распакује без ГНУ-овог програма за компримовање „/bin/gzip“!

> Ne svidja mi se sto ljudi uzdizu GPL na nivo religije i to katolicke. Ova
> rasprava moze potrajati, a nije joj mesto ovde - na ovoj listi. Ako zelis,
> mozemo nastaviti bez opterecivanja drugih i ometanja rada na prevodu
> Gnoma.

        Цензорска философија Роскета, Болета и разних (И)ЈУ-ова. Зашто не бисмо
о томе овде расправили, како би и други стекли исправну слику о свему овоме?

        Ја не „дижем GPL - General public license“ (који се, узгред, на српском
назива „ОЈЛ - Општа јавна лиценца“) на ниво „религије“. Једноставно, ја сам
саопштио чињенице. Ствари тако стоје. Линус је безобразан, а његови
„следбеници“ су незаинтересовани и инертни, па би прихватили и програме Била
Гејтса, само да се зове Линус Торвалдс. То је стварност. Људи сматрају да лаж
која је понављана стотине пута може да постане истина. Ја и многи други који
деле моје ставове мислимо да то не може да се деси.

        По мени је прихватање суживота слободних програма и власничких програма
нечасно. Једноставно, власнички програми су штетни по друштво. Линусови
следбеници, који би пре могли да се назову „религијом“ или „сектом“, јер су
затворили и очи и уши и не прихватају чињенице ни по коју цену, прихватају и
власничке програме. То је главна разлика између њих и „слободњака“.

        Поздрав,
        Страхиња

--
((((  +  )))) „Су чимъ ће те изаћ' предъ Милоша
((( IC|XC )))  И предъ друге Србске витезове,