Re: [Serbiangnome-lista] Gnome 2.4.0 - Dropline

From: Danilo Segan
Subject: Re: [Serbiangnome-lista] Gnome 2.4.0 - Dropline
Date: Sat, 20 Sep 2003 23:35:41 +0200

субота, 20. септембар 2003. 22:15:08 CEST — Slobo написа:
>    Осим тога, Линусово језгро не може да се преведе без
> ГНУ-овог преводиоца за Це, како је то Данило једном паметно
> назначио.

Moze!  2.6.test5 + odgovarajuce zakrpe | icc

Da, ali znas zasto? Zato sto je Intel prilagodio ICC tom poslu, i dodao prosirenja (ekstenzije) koja sadrzi i GCC :-) Ovo je vec malo drugaciji postupak, posto nije jezgro znatno prilagodjavano ICC-u, vec obrnuto.

Mada, osnova jednog GNU sistema (pa i GNU/Linux-a) cini GNU libc koja obezbedjuje POSIX saglasnost za programiranje (tj. "system interfaces"; naravno, ne potpunu, ali nista manju od vlasnickih Unix sistema). Drugi deo kompatibilnosti (odeljak "shell and utilities" u standardu) obezbedjuje GNU Bash (sh) i GNU fileutils, shutils.

Znaci, kada ljudi kazu "Linux", a ne misle na jezgro to podrazumeva operativni sistem od sledecih "sastojaka":

- Linux jezgro
- GNU libc
- GNU Compiler Collection
- GNU bash
- GNU fileutils i GNU shutils (ls, cat, ...)

Kako Strahinja kaze, ovo je zapravo GNU operativni sistem (samo glibc +gcc kao raspakovan izvorni kod zauzima jedno 3-5 puta vise prostora od raspakovanog Linux jezgra), ali ipak je bitno koristiti "GNU/Linux" kada se radi o specificnostima vezanim za hardver i samo jezgro, ili kada zelimo da odamo postu i programerima Linux jezgra.

Naravno, tradicionalni "argument" protiv ovoga je da se tu nalazi i:
- XFree86
- Apache
- KDE (GNOME jeste GNU projekat)

Medjutim, svi ovi programi rade i na npr. FreeBSD-u (ponekad i bolje nego na GNU/Linux-u), i bez njih je *moguce* imati GNU/Linux sistem (takvi su uostalom mnogi serveri kojima graficko okruzenje nije potrebno), dok bez GNU libc-a i osnovnih POSIX alata to nije "Linux sistem".

Ovo je bitno upravo iz jednog razloga: postoje i sistemi koji koriste Linux jezgro, a nisu GNU. Takvi su mnogi "embedded" i mali sistemi (na disketama i slicno), te je i to razlog za razlikovanje "GNU/Linux" i "Linux" sistema (u kojem jezgro igra najvazniju ulogu).

Sto se tice i drugih GNU sistema, jezgro Hurd ("Krdo") je prilicno nestabilno, a u razloge necu da ulazim (ko to zeli da sazna, moze da me priupita na nekom drugom mestu).

Ipak, postoji i GNU/FreeBSD, a Debian priprema GNU/NetBSD (GNU sistem sa FreeBSD, odnosno NetBSD jezgrom), koji je za korisnike gotovo istovetan GNU/Linux sistemu.

Naravno, svako ima pravo da ovaj operativni sistem naziva kako mu je volja, ali pre nego sto donesete sopstvenu odluku kome cete da pripisete vece zasluge, red je da znate ovo gore, i da i to uzmete u obzir.

Ziveli,
Danilo